![]() |
|||||||||||
|
Voorjaar 2014 voer ik op drie scholen in Den Haag een peer to peer interventie uit voor het bespreekbaar maken van homoseksualiteit met leerlingen van vmbo-niveau. Participatief jeugdonderzoek Met studenten in het tweede jaar van hun opleiding HBO-pedagogiek van de toenmalige lesplaats Den Haag van de Fontys Hogeschool Pedagogiek, voerde ik in de periode 2009-2010 verschillende jeugdparticipatieprojecten uit. De studenten zetten zelf een jeugdparticipatieproject op dat bestond uit: een participatief onderzoek door jeugd en een jeugdparticipatie-activiteit. In opdracht van Multicultureel Instituut FORUM volgde ik een peer preventie project met Marokkaanse en Antilliaanse jongeren over alcohol en drugs: Peers lichten leeftijdgenoten voor over drugs [download]. In samenwerking met prof. Dr. Micha de Winter begeleidde ik de uitvoering van peer research naar de mening van jeugd over het gezin: Jongeren over ‘het gat in de opvoeding [download]. Pedagogische visie Onderzoek naar jeugd samen met de jeugd, geeft uitdrukking aan de sociaal-pedagogische visie dat:
Jeugd als mede-onderzoeker Participatief jeugdonderzoek wil zeggen dat de deelnemers aan het onderzoek – kinderen en/of jongeren – betrokken worden in de opzet en uitvoering van het onderzoek zelf. Dat kan zijn door hen de vraagstelling mede te laten bepalen, door hen te betrekken bij het ontwikkelen van de data-verzamelingstechniek, of door hen bij de analyse van gevonden data mee te laten denken. De jeugdparticipatieprojecten in 2010 |